fredag 9. august 2019

BLÅTUR! 🚗🚂

Lars ønsket å glede og overraske mamma og meg med en blåtur! 💕 Han vet at jeg ikke er så glad i slikt som jeg ikke har kontroll over, så.... Å få vite at man skal på tur, og får beskjed om å ta med alt fra bikini til dunjakke - da sliter jeg! Klarer ikke å glede meg i det hele tatt, men gruer meg! 😖 Derfor ble jeg innviet i planene..... 😊
Blåturen endte her:
Namsen Salmon & Train Experience!
På Bertnembrua over Namsen, der siste godstog passerte i 2005, står dette utrangerte togsettet fra 60-tallet. Her tar grunneier og vertskap imot små og store grupper av folk fra inn- og utland. Man kan velge helpensjon, lunch, middag eller overnatting med frokost.
Dette møter oss når vi har gått opp en liten bakke fra parkeringsplassen. Togskinnene går under plattingen.
Her sitter mamma ute mellom to togvogner. Vi var stort sett heldige med været! Og det var bare oss tre på toget denne kvelden og natta! Tenk, et "hotell" helt for seg sjøl! Rolig, stille og utrolig godt! 🤗
Upåklagelig fin utsikt ved middagsbordet i spisevogna (når man ser forbi brostolpen, da...)!
Toget har eget øl! Og det ølet nytes best på ei bro - i et tog. Ja, det var godt, synes Lars. 😊
Virkelig et flott skue, Namsen
Spisevogna har plass til rundt 50 gjester, vil jeg tippe.
Gode stoler i de gamle togvognene. Men de har ikke dagens løsning, med to og to seter mot hverandre.
Trangt og nostalgisk i sovevogna. 😊
Det meste i sovekupéen var slik det så ut da vognene ble bygget. Dette praktiske servantskapet var ikke fullt så praktisk lenger, da det ikke var tilkoblet vann. Men ei vognlengde unna vår kupé, var det et nytt og flott bad og et toalett, så vi hadde ingenting å klage på. 😊
Fint å våkne opp til denne utsikta fra overkøya! Det ble så som så med nattesøvn, for det er veldig uvant å ligge så høyt opp og i ei 75 cm bred seng. Men jeg holdt meg innenfor sengekanten!
God, norsk frokost uten noe eksotisk preg eller varmmat. Jeg spiser aldri varm mat til frokost, så dette passa meg utmerket!

Vi dro hjem etter frokosten, og både vi og mamma var veldig fornøyd med denne turen som varte akkurat ett døgn. På mammas skala fra 1-10, fikk denne opplevelsen en 12'er. 😊

Ettermiddag og kvelden hjemme ble benyttet til både nytte og hygge -
Først litt beising. Ikke alle veggene fikk to strøk med beis i fjor. I og med at bordkledningen var grunnet før den ble satt opp, hadde vi litt tid å gå på med andre strøket. Jeg var håndtlanger, korrigeringsansvarlig, selskapsdame og saftblander. 🤗
Så ble det trivsel i jacuzzi'n. Vaniljeis med bringebærtrekk og Sheridan. En noe uvanlig kombinasjon kanskje, men godt var det! 🍹
Denne fine dagen og kvelden avsluttes under varmelampa i paviljongen. Ja, lampa henger i en lastestropp. Kjettingen den egentlig skal henge i, er borte vekk. Da tar handymannen ei knallrød stropp med krok, og der henger lampa. Ferdig snakka. ❤

MER SAGING OG SKRUING! 😁🌻

Dette innlegget skrev jeg 5. mai, men det viser seg at det ikke ble lagt ut! Det lå bare i kladd! Men her kommer det, ei drøy uke etter at d...