torsdag 11. juni 2020

SÅ BLE DET SOMMER I ÅR OGSÅ! 🤗🌞

Skal si sommeren slo til nærmest over natta! 🌞 Og heldig er jeg som nå har hatt to dager fri fra jobb, og som dermed hadde muligheten til å beise ferdig alt treverket på hagestua mens Lars var på jobbreise til Bergen! 🤗 Så i helga, mens jeg har arbeidshelg (den nest siste for alltid?), satser Lars på å få inn dørene i glasshuset! 😍

Det er en flott torsdagskveld! 🌞 Mens jeg sitter på terrassen og er fornøyd med dagens innsats, hører jeg en nabo som klipper plen (Det slipper vi!), og en som spar opp et steinbed. En annen snakker med naboen ved postkassestativet, mens jeg bivåner det hele og kjenner hvor godt jeg har det! ❤
Om ikke lenge er det skyvedører i glass som fyller denne åpningen under taket. Men det blir gode muligheter for å få følelsen av å sitte ute, siden alle dørene kan åpnes.
Kjøpte denne svarte skjønnheten av en Surfina hos Lars Viken gartneri her om dagen. Den måtte dusjes lett om kvelden, for den var full av pollen. Det er den nå også. Disse plantene liker egentlig ikke vann på blomstene, så jeg lar være å dusje dem i kveld.
Se her; det er veldig mye av dette gule støvet overalt. Jeg er påpasselig med å lukke alle dører og vinduer i huset på slike dager. Vi merket det ikke på samme måten der vi bodde tidligere. Vi bor jo tett inntil skogen, så vi er nok ekstra belastet. Jeg er ikke allergisk, men synes likevel å kjenne at det påvirker nese og øyne. 
Hosta'en på bildet under, tok jeg med en avlegger av fra gammelhuset for to år siden. Jeg plantet den i ei stor krukke, men om høsten druknet den og så helt miserabel ut. Dermed havnet den utfor skrenten.  Så, for noen dager siden da jeg skulle rydde og brenne kvist og slikt avfall, kom jeg over denne stauden som jeg trodde var død! Der sto den blant ugress og strå! Selvfølgelig måtte den få en ny sjanse, så nå har den fått ny og god jord å boltre seg i! 🤗
Til høsten skal jeg plante den ned i en pallekasse som jeg holder på å beise. Der får den mulighet til å overvintre på ordentlig vis. 😊

ÅRETS NASJONALDAG 🥳🇧🇻🌞

ble den varmeste 17. mai som noensinne er målt, og den fineste rent værmessig! 🌞🇧🇻 Det ble tidlig i uka klart at bunaden ikke fikk komme ...